Śląska Jesień Gitarowa 2016 w Tychach pod nowymi rządami

Jolanta Pierończyk
XVI Śląska Jesień Gitarowa w Tychach. Amadeus Guitar Duo i Gruber&Maklar Duo Jolanta Pierończyk
XVI Śląska Jesień Gitarowa w Tychach. "Jest to edycja przejęcia pałeczki", powiedział nowy dyrektor artystyczny imprezy, prof. Marek Nosal. A jednocześnie w tym roku mija 30 lat od rozpoczęcia imprezy. Jaka będzie ta XVI Śląska jesień Gitarowa: z nowym dyrektorem, w nowym miejscu i innymi nowościami, a jednocześnie w roku takiego jubileuszu?

Wielkie międzynarodowe święto gitary w Tychach rozpoczęte. Tegoroczna, szesnasta edycja, zapowiada się na udany mariaż tradycji i zmian.

XVI Śląska Jesień Gitarowa. Zmiany

Zmiany są radykalne. Po 15. edycji z festiwalem rozstała się prof. Alina Gruszka, która objęła jego dyrekcję artystyczną po śmierci prof. Jana Edmunda Jurkowskiego, twórcy tej imprezy i od trzeciej edycji go prowadziła. Zmieniło się też miejsce koncertów. Do tej pory odbywały się one w Teatrze Małym, teraz w mediatece. W takiej atmosferze przypadają 30. urodziny Śląskiej Jesieni Gitarowej. Tak się szczęśliwie jednak składa, że nowy dyrektor artystyczny, prof. Marek Nosal, jest związany z festiwalem niemal od początku, najpierw jako uczestnik Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego, a w ostatnich latach jako współpracownik prof. Aliny Gruszki. Podobnie było z przewodniczącym jury, Marcinem Dyllą, który wygrał jeden z konkursów w Tychach, a od kilku edycji zasiada na czele jury konkursowego.

O tegorocznej, szesnastej edycji, prof. Marek Nosal powiedział wprost, że jest to „edycja przejęcia pałeczki”.

- Zachowujemy szacunek dla tradycji, chcemy, by nadal było to święto gitary, a tym samym, by i program był odświętny. Proponujemy w tym roku większą różnorodność, pragnąc pokazać gitarę w połączeniu z innymi instrumentami i, oczywiście, orkiestrą. Chcemy zauważyć nowe trendy, jak np. łączenie stylów – powiedział.

Ukłonem w stronę historii będzie środowy panel wspomnieniowy i promocja albumu „30 lat Śląskiej Jesieni Gitarowej” ze zdjęciami Ireneusza Kaźmierczaka. Natomiast wieczorem, w obecności rodziny Jana Edmunda Jurkowskiego, syna, córki i wnuka, zabrzmi utwór skomponowany w pośmiertnym hołdzie patronowi imprezy. Po raz pierwszy został wykonany w 1990 r., podczas trzeciej edycji festiwalu, a pierwszej bez Jurkowskiego. Utwór ten wykona ta sama wokalistka, Beata Będkowska-Huang, studentka prof. Jurkowskiego.
- Do tego dodamy prawykonania utworów zamówionych specjalnie na Śląską Jesień Gitarową. Jeden z nich zagra Marcin Dylla – powiedział prof. Nosal.

XVI Śląska Jesień Gitarowa. Nowości
Tegoroczną nowością festiwalu są m.in. warsztaty prowadzone przez zespoły dla zespołów. Jeden przyjechał nawet z Jarosławia, żeby spotkać się z niemieckim duetem Gruber&Maklar oraz kanadyjsko-niemieckim Amadeus Guitar Duo.

Za nami koncert inauguracyjny, który odbył się w niedzielę, a nie – jak dotąd – w sobotę (tym samym festiwal jest o jeden dzień krótszy). Jednym z wykonawców był Andrea de Vitis, laureat III miejsca Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego sprzed dwóch lat, który wykonał słynne „Concierto de Aranjuez” (tym utworem wygrał ten konkurs).

- „Concierto de Aranjuez” bywa czasem koszmarem, więc pamiętam, że z wielkimi obawami zabierałem się za ten utwór, ale z orkiestrą Aukso czułem się bardzo bezpiecznie. Z tą większa przyjemnością tu wróciłem, by spotkać się z tą wspaniałą orkiestrą i jej rewelacyjnym dyrygentem – powiedział dziś podczas konferencji prasowej, chwaląc także nowe miejsce koncertów. Uznał nawet, że w tej Sali koncertowej gitara świetnie brzmi także bez wzmacniaczy.

Andrea de Vitis ponownie spotka się z publicznością we wtorek o godz. 19.

Dziś (17 października) w programie o godz. 19 koncerty Amadeus Guitar Duo i Gruber&Maklar. Pierwszą część wypełni Amadeus utworami m.in. Boccheriniego, Domeniconiego i Haendla, druga należeć będzie do duetu Gruber&Maklar, który zagra m.in. uwerturę do „Cyrulika sewilskiego” i Brahmsa.
Cena 30 zł.

Jak powiedział Paweł Drzewiecki, dyrektor MCK w Tychach, miejsc w mediatece jest mniej niż w teatrze, chętnych dużo, wprowadzone zostaną więc tańsze wejściówki, których nabywcy będą się musieć liczyć z koniecznością wysłuchania koncertu na stojąco, jeśli nie będzie wolnych miejsc.

100 Najbogatszych Polaków „Forbesa” 2021

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie