Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opony budżetowe, klasy średniej i premium. Czym się różnią?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Chociaż wszystkie występują w odmianach letnich i zimowych, są przeznaczone do zupełnie innych samochodów. W wielu sytuacjach wybór najdroższego modelu wcale nie będzie najlepszy.

Najbardziej czytelny jest podział ogumienia na trzy segmenty: budżetowy, nazywany także ekonomicznym, średni określany też segmentem medium i klasę wyższą, z języka angielskiego określaną również jak premium.

Dla najmniej wymagających
Opony budżetowe charakteryzuje prostota budowy. Najczęściej posiadają symetryczną rzeźbę bieżnika i standardową mieszankę bez drogich dodatków poprawiających osiągi, obniżających zużycie paliwa oraz wydłużających żywotność. Są przeznaczone przede wszystkim do samochodów segmentu A i B.

– Ponieważ nie gwarantują takiego poziomu bezpieczeństwa jak droższe ogumienie, poleca się je kierowcom preferującym spokojny styl jazdy, poruszającym się głównie po mieście, robiącym niewielkie przebiegi – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Najpopularniejsze na polskim rynku marki opon budżetowych to Dębica, Kormoran, Barum, Matador, Sava i Dayton, a ostatnio także azjatyckie firmy Minerva, Nankang, Wanli, LingLong, Accelera, Zeetex i GT Radial.

Średnia półka, umiarkowana cena
Drugi segment to klasa średnia, reprezentowana w Polsce m.in. przez marki Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone, Uniroyal i Hankook. W tej klasie ogumienie jest wykonane z bardziej wyszukanych mieszanek, a bieżniki bardziej zróżnicowane. Można tu znaleźć zarówno opony asymetryczne, jak i kierunkowe, które znacznie lepiej radzą sobie na mokrej nawierzchni.

– Zalecamy takie opony kierowcom oczekującym nieco wyższego poziomu bezpieczeństwa i osiągów. Klasa medium sprawdza się w samochodach kompaktowych i klasy średniej, zarówno w mieście jak i w trasie – mówi Filip Fischer.

Sportowe osiągi
Opony segmentu premium to produkty najwyższej jakości, stworzone podczas setek godzin pracy w laboratoriach i przy symulatorach komputerowych. Ich bieżniki są konstruowane tak, aby zapewnić maksymalną przyczepność w trudnych warunkach. Ludziom pomagają w tym maszyny, które pozwalają przewidzieć zachowanie samochodu na śniegu i lodzie przy najwyższych prędkościach.

– Opony klasy wyższej warto wybrać jeśli pokonuje się duże przebiegi, głównie w trasie. Są dedykowane do samochodów z mocnymi silnikami, kierowcom, którzy jeżdżą agresywnie i szybko. W takich warunkach opony budżetowe na pewno sobie nie poradzą, podczas gdy jazda na klasie średniej byłaby ryzykowna – mówi Filip Fischer.

Czołowe marki opon premium to Continental, Michelin, Goodyear, Dunlop, Pirelli, Bridgestone i Nokian, który wyprodukował pierwsze na świecie opony zimowe.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto