Budowa drogi S1 z Mysłowic do Bielska dopiero po 2023 roku?
Budowa drogi S1 z Mysłowic do Bielska Białej przez Bieruń i Lędziny znowu została przełożona? Tak wynika z opublikowanego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
Mimo jeszcze tegorocznych zapewnień wicepremier Bieńkowskiej i zakończonego sporu o wariant budowy drogi w Miedźnej, kluczowa z punktu widzenia, zwłaszcza Bierunia, Lędzin, Imielina i Chełmu Śląskiego droga, może nie powstać w najbliższej dekadzie. W nowym programie inwestycja znalazła się na pierwszym miejscu, tyle że listy rezerwowej. Co to znaczy?
Że budowa wskoczy do programu w wypadku wykolejenia się innej inwestycji lub pojawienia się dodatkowych pieniędzy. Chociaż jak przekonuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA, jest światełko w tunelu. - To prawda, że będziemy realizować te zadania, które zostały wymienione w programie, ale dla drogi S1 nie jest gotowa jeszcze dokumentacja, więc jeśli zostanie dokończona, sytuacja może się zmienić - wyjaśnia.
Do ukończenia drogi S1 pozostał 40 kilometrowy odcinek między węzłem Kosztowy II w Mysłowicach a węzłem Suchy Potok w Bielsku Białej. Dokumentacja ma być gotowa w przyszłym roku, bo aktualnie kończony jest piąty, kompromisowy wariant trasy. - W przyszłym roku wszystkie warianty zostaną poddane ponownej ocenie. Przetarg wówczas mógłby zostać rozpisany w 2016 roku, a budowa zrealizowana w latach 2017-2020 - tłumaczy Prusak.
W czym więc problem? Że do kompletu dokumentów potrzeba jeszcze 3 mld zł. A te musi dać rząd. Czy da, tego generalna dyrekcja nie wie. - Teoretycznie są na to szanse - ucina Prusak.
Ważniejsze od budowy S1 okazały się m.in. budowa S8 Radziejowice - Białystok, S51 Olsztyn - Olsztynek czy budowa obwodnicy Kępna S11. Co ciekawe w programie zadań nie znalazło się też dokończenie drogi S69 z Bielska do Żywca oraz autostrady A1 od Częstochowy do Łodzi.
Tylko przez Bieruń przejeżdża 17-20 tys. aut na dobę. Najgorzej jest podczas zmian na Fiacie i kopalni Piast, wówczas przez 3 godziny DK 44 stoi. Droga odciążyła by też zapchany Imielin i Chełm Śląski, przez które teraz kierowany jest cały ruch z Małopolski w stronę aglomeracji Drogą Wojewódzką 934. W Lędzinach planowany jest dodatkowy węzeł obok kopalni Ziemowit, co wyprowadziło by ruch po węgiel z centrum miasta. Przypomnijmy że pierwsze warianty budowy opracowano prawie 10 lat temu.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?